2012-01-31

Livet ser ut som ett tåg













Lyssnar mycket på Jakob Hellman just nu. Undrar du vilken skiva? Då kan du ju fortsätta läsa någon annans blogg... :-)




Tycker att hans tidlösa genialitet liksom lyfter mig när jag lyssnar, precis som jag tyckte att Sundströms skivor gjorde när jag bodde i lägenheten i Säter för hundra år sen, och satt i fönstret och tjuvrökte (smög för mej själv). Jag minns också hur jag cyklade runt och upptäckte Gävle med Sundström i lurarna. Kanske har jag låtit musiken få för liten plats i mitt liv på sistone?



Kanske borde stereon få en mer central plats i kommande lägenheters möblering, och kanske borde mitt inköp av ny musik stimuleras. Det känns så. Det räcker inte med en veckas intensivt musiklyssnande under Peace and Love för att fylla ett helt års musikmage. Man blir hungrig igen.



I Mora har stereon knappt fått plats alls, stående i ett hopplöst dött hörn av lägenheten, väntar den förgäves på att bli igångsatt, spelad, använd, älskad... Skivorna samlar mest damm, medan TV:n och datorn får stå i centrum alltför många kvällar. Det är ju så enkelt att bara slå på TV:n och sätta sig, det kräver ju minimalt med kraftansträngning. För att lyssna på musik en kväll krävs ju faktiskt ett par aktiva val. Dessutom räcker det oftast inte med att slött halvligga i soffan och lyssna, utan då vill man ha något att göra under tiden... Alldeles för jobbigt- det förstår ju vem som helst!



Nu är det nya vindar som blåser, (och då menar jag inte bara schlagerfestivalens stora vindtrumma) och det finns chans till förändringar.



Den 1 april går första flyttlasset till den nya lägenheten och i den kan allt hända, ALLT!
Där kan musiken och de instrument vi drömmer om att lära oss spela på, få en mer framträdande roll. Där kan fiolen, gitarren, munspelet, kastanjetterna och blockflöjten (tror det finns en mungiga också) få ett eget rum...ja nästan.


Där kan stereon ersätta TV:n, eller i alla fall bli jämbördig med den. Där finns alla möjligheter.



Det ska bli så grymt spännande att flytta ihop med HH i en gemensam lägenhet! Vår första lägenhet egentligen, vår första gemensamma. Nu får vi slåss om inredning, om design, och placering och färgval. Det ska bli så himla skönt att få bygga ett hem från grunden med HH. Tror att detta kan bli hur bra som helst, och mina förväntningar är helt klart osunt höga redan nu.










Men vafan.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar